dit was wel het spectaculairste deel van het project. twee lompe legergroene machines die op de centimeter nauwkeurig een zestien meter lang spoordeel manoeuvreren langs plaatsen waar dit eigenlijk niet kan - maar waar het dan toch lukt, met stuurmanskunst en stalen zenuwen. en die lantarenpaal die er bijna aan ging, die ging er alleen maar bijna aan, want hij bleef nét staan.
zoals gisteren langs de loonsebaan en bij de funsilladeplaats in vught spoordelen zijn geplaatst die de herinnering levend moeten houden van het spoorlijntje van het ss-concentratiekamp vught, was het vandaag de beurt aan een plek bij een van de wachttorens van het herinneringscentrum nationaal monument kamp vught zelf.
het was passen en meten. een mooi evenement ook voor fietsers en voetgangers die toch maar even bleven kijken naar het spektakel. en dat was de moeite waard.
de klus is nu geklaard, zij het dat er hier en daar nog wat moet worden afgewerkt. een vierde spoordeel zou mettertijd nog geplaatst moeten worden tegenover barak 1b, de enig overgebleven barak van kamp vught die sinds enkele jaren ook als museum in gebruik is. verder worden op de plaatsen waar de rails zijn teruggekeerd in het landschap nog informatieborden geplaatst en volgt later nog een officiële opening.
delen via...
- Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen op Telegram (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend)
Dit is een mooie aanvulling voor het museum, KAMP VUGHT.
ja, toch weer drie plekken in een druk bezocht wandelgebied om af en toe eens bij het verleden stil te staan.