de overkant

de glazen pui van het design museum. achter het glas de vw-kever uit het 'kraft durch freude'-programma van nazi-duitsland. gereflecteerd in de ruiten de voormalige synagoge van den bosch aan de andere kant van de straat. op de muur de namen van 293 bossche joden die in hitlers vernietigingskampen zijn vermoord.

twee kanten van het verhaal in één beeld. achter het glas moet je twee monumentale trappen op voor de tentoonstelling 'design van het derde rijk' - die al vele tongen heeft losgemaakt. gereflecteerd in de ruiten zie je vooral de overkant, de overkant van de mortel, het straatje met aan de ene kant de ingang van het design museum en pal daartegenover de achterzijde van de voormalige synagoge van den bosch, met op die achtermuur drie panelen met de namen van 293 bossche joden die in de oorlog in hitlers concentratiekampen zijn vermoord.
een bizar contrast.

de gedurfde expositie is ondanks het gedoe dat eromheen is ontstaan, beslist de moeite waard. de rol van design in de beeldvorming rond het nationaal-socialisme valt niet weg te cijferen. je kunt er ook gemakkelijk de waarschuwing in lezen: laat je niet inpakken door wat zo mooi wordt voorgespiegeld. de tentoonstelling is wat mij betreft beslist een aanrader.
maar het is vooral van belang om na het bezoeken van de expositie, ook buitengekomen nog even te reflecteren op de gruwelen van het derde rijk. maar dan aan de overkant, bij het joodse-namenmonument.

na de opening van de tentoonstelling 'design van het derde rijk' zijn bloemen gelegd bij het monument voor de bossche joden die door de nazi's zijn vermoord.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *