het spoor terug

defensie (de genie) was vandaag in touw met de voorbereiding van het plaatsen van oude spoordelen aan de loonsebaan in vught
defensie (de genie) was vandaag in touw met de voorbereiding van het plaatsen van oude spoordelen aan de loonsebaan in vught

toen in 1943 en 1944 langs de lunettenlaan in vught concentratiekamp vught (konzentrationslager herzogenbusch) volop in bedrijf was, lag tussen het kamp en de lijn den bosch-tilburg een spoorlijntje. al snel na de oorlog is dat stukje spoor opgedoekt. maar nu, bijna driekwart eeuw later, komen stukken rails en bielzen weer terug op drie plekken op de vughtse heide, om hier de geschiedenis weer zichtbaar te maken. morgen (woensdag) en overmorgen worden de zestien meter lange spoordelen op hun plaats gelegd.

bij de spoordelen worden binnenkort panelen met historische foto’s en informatie toegevoegd. in een later stadium zal dit nieuwe onderdeel van nationaal monument kamp vught officieel worden geopend.

de rails die nu worden gebruikt om het lijntje naar kamp vught weer in het landschap zichtbaar te maken, komen uit den bosch. daar werd in 2013 het spoor tussen station den bosch en bierbrouwer heineken in den bosch-west grotendeels gesloopt. delen daarvan werden opgeslagen om ze voor hun nieuwe functie te kunnen bewaren.

de drie plaatsen waar de herinneringspunten komen, zijn de kruising loonsebaan-breautélaan, de toegangsweg naar de fusilladeplaats en de achterzijde van nationaal monument kamp vught. later wordt ter hoogte van barak 1b (onderdeel van het herinneringscentrum) aan de lunettenlaan het vierde spoordeel gelegd.

het spoorlijntje was niet bedoeld voor gevangenenvervoer. het diende vooral voor de aan- en afvoer van vliegtuigwrakken, die gevangenen onder erbarmelijke omstandigheden op het kampterrein moesten demonteren, zodat nog bruikbare onderdelen weer teruggeleverd konden worden aan de duitse oorlogsindustrie. gevangenen werden vervoerd naar en vanaf het station vught - vanwaaruit ook de deportaties naar de werk- en vernietigingskampen in oost-europa plaats hadden. voor zover bekend is het lijntje vier keer voor personenvervoer gebruikt, onder meer bij het transport van de 'philips-joden' naar auschwitz (na de sluiting van het zogenoemde philips-kommando) en bij de ontruiming van kamp vught, op 5 en 6 september 1944.
 
 
 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *