hel en verdoemenis

henk groenendaal houdt tussen twee panelen de plaatsing nauwlettend in de gaten
henk groenendaal houdt tussen twee panelen de plaatsing in de gaten
het werk hangt -  henk groenendaal voor het gesloten drieluik
het hangt. henk groenendaal voor het gesloten drieluik
henk (links) en jos groenendaal dragen het laatste paneel naar het atelier in het zwanenbroedershuis
henk (links) en jos groenendaal dragen het laatste paneel naar het atelier in het zwanenbroedershuis

'de door de kerk gepredikte hel en verdoemenis' is wat jeroen bosch vooral laat zien in zijn werken, lees ik in het onlangs verschenen 'jeroen bosch voor beginners' van de bossche auteur frank van geloven. mensen, duivels, vreemde groeisels en gedrochten; er zijn er heel veel van te vinden op het drieluik 'de tuin der lusten' van de man wiens 500ste sterfjaar in 2016 wordt herdacht. maar bosch' belangrijkste kunstwerk hangt in het prado in madrid, in de tachtigjarig oorlog buitgemaakt door de hertog van alva. brabants hoofdstad krijgt echter een eigen versie van het drieluik. kunstschilder en specialist in oude schildertechnieken henk groenendaal uit den dungen gaat van 'de tuin der lusten' een getrouwe reconstructie maken, precies op dezelfde manier en met dezelfde materialen als jeroen bosch meer dan vijf eeuwen geleden deed.
de drie panelen van de eenentwintigste-eeuwse versie van bosch' werk zijn vandaag verhuisd van het atelier van henk groenendaal naar het zwanenbroedershuis aan de hinthamerstraat in den bosch. op maar een paar honderd meter verwijderd van het zestiende-eeuwse atelier (aan de markt) van bosch heeft groenendaal een jaar lang een werkplaats in het zwanenbroedershuis. net als bosch heeft de dungense kunstenaar een atelier op het noorden - het mooiste licht. tijdens het jaar waarin groenendaal de reconstructie wil voltooien, kunnen bezoekers van het zwanenbroedershuis op de dagen dat hij er werkt de vorderingen volgen en tekst en uitleg krijgen. hiermee hoopt groenendaal een deel van het project te kunnen financieren. groenendaal begint zijn klus in het nieuwe jaar.
'ipse dixit et facta sunt' staat op de buitenzijde van het linker paneel. 'hij sprak en het was er'. maar dat geldt niet voor de reconstructie van het kunstwerk. daar heeft henk groenendaal als het werk eind dit jaar voltooid is acht jaren in gestoken...

klik hier voor een reportage van de verhuizing van de tuin der lusten in elf foto's.
 
 
 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *